مدیر سایت جالب, آموزشی ۱۳۹۷/۰۲/۰۵

    Image result for language

    باورهای اشتباه درمورد هر چیزی فراوان است، امامشکل وقتی است که تصورات نادرست به هر علتی رایج می‌شوند. آنجاست که امکان داد یک پندار غلط امارایج جلوی پیشرفت فردی و اجتماعی را بگیرد و حتاتهدیدی جهت آموزش و سلامت فرد یا جامعه باشد.
    یادگیری زبان هم از این باورها بی‌بهره نمانده است. تصورات غلط اما متداول باعث می‌شود که افراد زیادی یا  هیچ‌وقت سراغ یادگرفتن   زبان دوم نروند یا در زمانی نامناسب زبان‌آموزی را کنار بگذارند.
    در این مقاله ۸ باور غلط و مشهور زبان‌آموزی را بررسی می‌کنیم.

    ۱. یادگیری زبان  در کودکی نتیجه دارد  و در بزرگسالی بی‌ نتیجه  است
    این تصور هست  که هر قدر در سن پایین‌تر فراگیری  زبان را آغاز کنیم موفق‌تر خواهیم بود ولی آنچه مهم است وقتی  است که صرف فراگیری زبان می‌کنیم. برخی بررسی های علمی نشان می‌دهد که کودکان در آغاز فراگیری زبان دوم سرعت یادگیری‌شان از بزرگسالان بیشتر است، اما اگر میزان اطلاعات ورودی متناسب به همراه ممارست کافی وجود داشته باشد و فراگیری زبان را همانند مهارتی در نظر بگیریم که پیوسته نیازمند تمرین است، در هر سن و سالی که هستیم قادر خواهیم بود زبان جدیدی را بیاموزیم. افرادزیادی هستند که فراگیری زبان را در بزرگسالی شروع کرده‌اند و حالا به عنوان آموزگار زبان مشغول به کارهستند.
    باور صحیح این است که در هر سن و سالی با آموزش پیوسته می‌توانیم یادگیری یک زبان تازه را شروع کنیم.
    ۲. یادگیری دستور زبان بطور مستقیم برای یادگیری زبان  مهم است
    قواعد دستور زبان برای آسانی یادگیری زبان مفید است ولی  یادگیری  دستور زبان بهشکل مستقیم اصلا واجب نیست. دستور زبان مسیری  است برای وصف اینکه کار زبان چگونه است ، مثلا اگر فعل مضارع و قواعد مرتبط به آن را ندانیم باعث نمی‌شود که نتوانیم به زبانی دیگر صحبت کنیم.
    بسیاری از مدارس آموزش زبان انگلیسی در سراسر جهان، آموزش مستقیم دستور زبان را از دهه هفتاد میلادی به این سو متوقف کرده‌اند.
    باور درست این است که بدون یادگیری مستقیم دستور زبان می‌شود زبانی دیگر را آموخت. دستور زبان به درک بهتر ما کمک می‌کند اما ضروری نیست.
    ۳. آموزگارانی  که زبان مادری‌شان راآموزش می دهند مناسب ترند
    آموزش یک زبان  تسلط به آن زبان را می طلبد و یادگیری مهارت‌های آموزش و شناخت خصوصیات آن زبان است. آموزگار موفق زبان الزاما شخصی نیست که زبان مادریش را آموزش دهد. آموزگار زبانی موفق  است که با استفاده  متدها و تکنیک‌های مناسب، پروسه یادگیری زبان را در مخاطبان پرورش دهد.
    زبان مادری آموزگار  ارتباطی به قدرت آموزش و انتقال قواعد آن ندارد. نکته ضروری یادگیری متدها و مهارت‌های آموزش، بررسی و گردآوری منابع درسی است که  آموزگار زبان باید آنان را با تحصیل در رشته‌های تخصصی دانشگاهی یا طی کردن  کلاسهای  تربیت معلم در دوره های  حرفه‌ای یاد  بگیرد. تجربه، ممارست و به روز بودن دانش و توانمندی های  فردی از پارامترهایی است که یک آموزگار  زبان را در برابر  دیگری متفاوت می‌کند و این الزاما ارتباطی به زبان مادری آموزگار  ندارد.
    باورمطمئن این است که شخصی که زبان مادری‌اش را اموزش می‌دهد الزاما از کسی که زبان دوم یا چندمش را آموزش می دهد آموزگار بهتری نیست.

    Image result for language
    ۴. سرعت و شتاب زبان‌آموزی بالا است
    وسوسه فرگیری  تند همواره وجود دارد. سودجویان فراوانی نیز با تبلیغات دروغ مانند فراگیری تضمینی  زبان در یک مدت کوتاه مثلا چند ماه یا حتا چند هفته به این باور نادرست  دامن زده‌اند.
    اما واقعیت امر این است که آموزش زبان یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری به وقت و تلاش کافی در طول سالیان متمادی نیاز دارد و همچنین‌ نیازمند روش است.
    بطور مثال  مهارت رانندگی را در نظر داشته باشید. هر قدر هم از قواعد  رانندگی و موارد فنی   خودرو آگاه باشیم دلیل  نمی‌شود تا  به خودی خود و در زمانی کوتاه راننده شویم. رانندگی به تجربه در موقعیت‌های مختلف احتیاج  دارد؛ از رانندگی در خیابانهای شلوغ گرفته  تا رانندگی در شب و جاده‌های کوهستانی وصعب العبور . نمی‌توانیم متوقع باشیم که در زمان کوتاهی راننده خوبی شویم. هر قدر  تمرین بیشتری داشته باشیم   و خودرا در شرایط گوناگون قرار دهیم، مهارت زبان‌آموزی در ما قوت می یابد.
    باور درست  این است که مهارت زبان‌آموزی به زمان نیاز دارد .
    ۵. فراگیری  زبان دوم در کودکان مانعی است برای  پیشرفت زبان مادری
    زبان‌آموز امکان این را دارد که  یک یا چند زبان را  بدون اینکه به زبان اصلی اش خدشه ای وارد شود بیاموزد. اینطور نیست که  مغز ظرفیت ثابتی برای زبان‌آموزی  داشته باشد که احتمال دارد پر شود. در واقع زبان اصلی و مادری با دیگر زبان‌هایی که می‌آموزیم بخشی از یک نظام یکپارچه هستند.

    .
    علت این باور غلط بخاطر  این است که والدین  به اشتباه گمان می‌کنند هروقت کودک حرف زدن  به یک زبان را فرا گرفت، فرایند یادگیری زبان به پایان می‌رسد.  به یک زبان سخن‌گفتن فقط یک بعد از تسلط زبانی است. حرف زدن  به یک زبان به این معنی نیست که ما امکان نوشتن یا درک زبان را به شکل آکادمیک  داشته باشیم. جای فراگیری  آکادمیک زبان   مدرسه و دانشگاه و مراکز آموزشی است. تحقیقی بر روی ۱۲۰۰ کودک در کانادا نشان می‌دهد ، زمان لازم برای تسلط به زبان آکادمیک پنج تا هفت سال بیشتر از زمانی است که  به زبان مادری تسلط پیدا می کنیم.
    در نتیجه باور صحیح این است که فراگیری  زبان دوم مانعی برای پیشرفت زبان مادری نیست.
    ۶. زنان  بهتر از مردان  زبان را یاد می‌گیرند
    تصویربرداری مغز موید این است که مغز مردان مایل به  تقسیم‌بندی فرایند یادگیری زبان است  و یک نیمکره را نیز به این عمل  اختصاص دهد در حالی که در زنان مغز از هر دو نیمکره برای یادگیری  استفاده می‌کند. اما اینکه آیا این مسئله دلیلی است برای اینکه  زنان در زبان‌آموزی موفق‌تر از مردان هستند جای بحث  دارد. فبه یاد داشته باشیم  که عوامل اجتماعی و عاطفی هر فرد در افزایش راندمان یادگیری نقش مهمی دارند. در نتیجه به نظر می‌آید که نمی‌توان با قطعیت به نقش جنسیت در یادگیری زبان باور داشت.
    باور قابل قبول  این است که همچون  زبان مادری هر کسی جدا از جنسیت می‌تواند زبانی جدید را به درستی و خوبی  فرا بگیرد.
    ۷. اهمیت لهجه خیلی بالا است
    آنچه در درک یک زبان جدید  مهم است تلفظ درست  عبارات و کلمات است نه اینکه  با چه لهجه‌ای آنها را  ادا می‌کنیم. وجود لهجه در زبان جدید هیچ منعی ندارد. ضمن اینکه آزمون‌های  بین‌المللی زبان نیز  دستورالعمل و شاخصی برای ارزیابی لهجه ندارند.
    در نتیجه باور درست تلفظ صحیح است نه لهجه.
    ۸. فیلم دیدن برای فراگیری زبان کافی است
    ویدئو فقط یکی از منابع موجود برای آموزش زبان است. یک زبان را نمی‌شود فقط با  فیلم یاد گرفت. زبان‌آموز به  ابزارها و شرایط مختلفی نیاز دارد تا بتواند با تجربه ی مهارت‌های گوناگون زبانی یعنی : خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن به زبان دیگر را  یاد بگیرد و تولید کند. منابع تصویری بخصوص ویدئوهای آموزشی یکی از  امکاناتی  است که می‌تواند به قوت مهارت‌های شنیداری و تلفظ زبان‌آموز کمک کند ولی  به تنهایی نمی‌تواند همه ی نیازهای یک زبان‌آموز را مرتفع کند.
    باور صحیح این است که فقط با فیلم دیدن  نمی‌توان همه ی مهارت‌های زبانی را یادگرفت.
    پاک کردن  باورهای نادرست  با آموزش همگانی امکانپذیر نیست و هر چقدر درمورد موضوعی بیشتر مطالعه کنیم و بدانیم احتمال اینکه در دام خرافات بیفتیم کمتر است . هم‌اکنون شاید زمان مناسبی باشد که به تجربه زبان‌آموزی‌مان فکر کنیم. اگر باور نادرستی مانع بوده، مرتفعش کنیم و یادگیری زبان جدیدی را شروع کنیم یا از سر بگیریم و خود را از امکانات یک زبان جدید بهره مند سازیم.

    برگرفته از بی بی سیImage result for language

    لطفا امتیاز بدهید

    بدون برچسب

    ۱۲ بازدید کل ، ۱ امروز

      

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت خبری 3 محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس