به گزارش «اخبار خودرو»،آن‌طور که از قبل گفته شده است، گروه خودروسازی فیات‌کرایسلر اول ژوئن (۱۱ خرداد) برنامه کاری ۲۲-۲۰۱۸ خود را اعلام خواهد کرد. بزرگ‌ترین پرسشی که در این خصوص وجود دارد به آینده برند فیات مربوط می‌شود که به شکل پیوسته سهام بازار خود را در برزیل و اروپا از دست داده و در ایالات متحده نیز در حال ناپدید شدن است. آینده برند فیات در اروپا دست‌کم تا حدی به الکتریکی‌سازی خط‌تولیدش بستگی خواهد داشت که محصولات آن در پی نسخه تمام‌الکتریکی فیات ۵۰۰ فعلی به بازار عرضه خواهند شد. در حال حاضر خودروی الکتریکی فیات فقط در ایالات متحده به فروش می‌رسد اما خودروی الکتریکی بعدی این برند که تا سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد، در اروپا نیز عرضه می‌شود.

    برنامه چهار ساله
    منابع درون فیات‌کرایسلر می‌گویند هدف این گروه خودروسازی فروش سالانه ۶۰ تا ۸۰هزاردستگاه از این خودرو است. برنامه سرجیو مارشیونه، مدیرعامل فیات‌کرایسلر برای برند فیات همچنین شامل انتقال تولید مینی‌کار پاندا در لهستان می‌شود، زیرا هزینه تولید در آنجا ارزان‌تر از ایتالیا است. این‌که آیا این اقدامات برای بقای برند فیات در بلندمدت کافی خواهند بود یا خیر، نامشخص است. در اروپا بزرگ‌ترین مشکل فیات، نبود محصولات جدید است. برنامه چهارساله مارشیونه برای سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ شامل عرضه ۸مدل جدید برای این برند در اروپا می‌شد که تاکنون تنها ۵مدل از آن‌ها رونمایی شده‌اند. در ماه ژوئیه با توقف خط‌تولید پانتو، فیات به‌طور کلی از بازار هاچ‌بک‌های کوچک خارج خواهد شد. مینی‌کار جدید پاندا نیز دو سال از برنامه عرضه خود عقب است و تا سال ۲۰۲۰ در دسترس قرار نخواهد گرفت.

    بی‌توجهی به شاسی‌بلندها
    به گفته فلیپه مونوز، تحلیل‌گر موسسه جاتو داینامیکس، اصلی‌ترین مشکل فیات، اندک بودن تعداد مدل‌های شاسی‌بلندی است که تولید می‌کند. به گفته او «امروزه اگر مدل شاسی بلندی در خط تولیدتان نداشته باشید، نه در اتحادیه اروپا و نه در سایر بازارهای بین‌المللی قابلیت رشد را نخواهید داشت، خصوصا زمانی که پرفروش‌ترین محصول‌تان یک مینی‌کار قدیمی ۱۱ساله باشد.» به باور آقای مونوز با وجود تنها یک مدل شاسی‌بلند و نبود مدل‌های جدید قابل عرضه در آینده نزدیک، فیات برای حفظ میزان فروش فعلی خود دچار مشکلات فراوانی خواهد بود. در خط‌تولید این برند تنها یک شاسی‌بلند کوچک با نام ۵۰۰X قرار دارد، در حالی‌که برندهای پرفروشی همچون فولکس‌واگن، پژو، تویوتا، نیسان، هیوندای و کیا هر یک در بخش‌های مختلف بازار دارای محصولاتی متنوع هستند.
    یان فلچر، تحلیل‌گر موسسه IHS مارکیت می‌گوید باتوجه‌به اطلاعات اندکی که درخصوص برنامه چهار ساله ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ وجود دارد و همچنین با توجه به این‌که برنامه‌های قبلی این برند هم هرگز به‌طور کامل اجرایی نشده‌اند، پیش‌بینی فروش برند فیات در اروپا بسیار دشوار است. طبق پیش‌بینی آقای فلچر در صورت عدم عرضه مدل‌هایی جدید و پروفروش، فروش برند فیات در سال ۲۰۱۹ با ۱۴درصد کاهش نسبت‌به سال ۲۰۱۷ از ۷۸۳هزارو۷۶۹دستگاه به ۶۷۷هزارو۲۹ خودرو خواهد رسید. به گفته فلچر از اوایل دهه میلادی آینده با عرضه مدل‌های جدید فیات ۵۰۰ و پاندا می‌توان شاهد نوعی بهبود در وضعیت برند فیات بود. او همچنین می‌گوید که طبق انتظار موسسه IHS، فیات در سال ۲۰۲۰ یک مدل کراس‌اوور جدید را عرضه خواهد کرد.

    گذشته‌ فراموش‌شده
    زمانی برند فیات در میان پرفروش‌ترین برندهای اروپایی قرار داشت. در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی این برند با فولکس‌‌واگن بر سر رسیدن به جایگاه بزرگ‌ترین برند خودرویی اروپا در رقابت بود. سال گذشته سهم بازار این برند در بازارهای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (شامل ایسلند، لیختن‌اشتاین، سوئیس و نروژ) تنها ۵درصد بود که فاصله زیادی با سهم بازار ۱۰.۹درصدی فولکس‌واگن داشت.
    براساس داده‌های منتشرشده توسط انجمن خودروسازان اروپایی در رده‌بندی سهم بازار، فیات بعد از برندهای لوکس آلمانی- مرسدس‌بنز با ۵.۷درصد، ب‌ام‌و با ۵.۳درصد و آئودی با ۵.۳درصد-
    قرار داشت. شکست فیات به‌طور خاص در بازار خانگی این برند یعنی ایتالیا سنگین بوده که فروش کلی آن طی چهار ماه نخست سال جاری با ۱۵درصد کاهش روبه‌رو بوده است. فیات برای برگرداندن ورق در زادگاه خود، یک کمپین شامل مشوق‌های مالی ۱۰۰میلیون‌یورویی را آغاز کرده است.

    کشتن فیات
    اوضاع در برزیل هم که یک بازار کلیدی برای برند فیات محسوب می‌شود؛ بهتر نیست. سهم بازار فیات در چهارماهه نخست سال، از ۹.۲درصد نسبت‌به دوره مشابه سال گذشته به ۸‌درصد کاهش پیدا کرده است. این میزان در سال ۲۰۱۳، ۲۲درصد بود. ماه مارس سرجیو مارشیونه در نمایشگاه ژنو گفت: «من فیات را از بین نمی‌برم.» راهبرد او همواره تمرکز بر برند‌های لوکس و رده بالای گروه فیات‌کرایسلر مانند مازراتی، آلفا رومئو و خصوصا جیپ بوده است.
    مارشیونه در نمایشگاه ژنو گفت: «مناسبت فیات در بازار ازبین‌رفته تا برای ظهور قدرتمند‌ترین برندها جا باز شود.» به باور مارشیونه برند فیات در آمریکای لاتین از روشن‌ترین چشم‌انداز برخوردار است، اما برای بازار اروپا چندان مناسب نیست. مارشیونه می‌گوید فیات برای اروپا باید تمرکز خود را روی خانواده ۵۰۰ بگذارد.


© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت خبری 3 محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس