رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در آستانه انتشار نسخه عربی «دنیای‌خودرو» پاسخ داد

    به گزارش « اخبار خودرو » ، امروزه در صنعت خودروی جهان، صادرات یک عنصر تعیین‌کننده محسوب می‌شود و می‌تواند معیار خودروسازی یک کشور را مشخص کند. در کشور ما نیز با اینکه حوزه خودرو فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته اما روند مثبتی را سپری کرده است. از سویی خودروسازان ایرانی در بازارهای صادراتی مانند عراق حضور بسیار خوبی داشتند و توانستند سهم بزرگی را در این بازار به‌دست آوردند.

    در همین زمینه یحیی آل‌اسحاق ، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران‌و‌عراق در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» به بیان سایه‌روشن‌های حضور خودروسازان ایرانی در این همسایه غربی کشور پرداخته، بازاری که در‌حال‌حاضر در قبضه خودروسازان داخلی است. اما با خروج داعش از عراق، سایر خودروسازان ازجمله چینی‌ها برای حضور در بازار این کشور آماده می‌شوند و در این زمینه لازم است خودروسازان با تمهیداتی که در نظر می‌گیرند، بتوانند سهم خود را از بازار عراق حفظ کنند و آن را توسعه دهند.

    سمند

    سمند

    یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در بازار عراق به آن اشاره کرد، جایگاه خودروهای ایران در آن است. در حال حاضر استقبال از این خودرو ها چگونه است؟

    بازارخودروهای ایرانی در عراق بسیار خوب بوده و به‌اصطلاح جا افتاده است. به‌خصوص در بخش حمل‌و‌نقل عمومی از‌جمله تاکسی و حمل مسافر استفاده گسترده‌ای از خودروهای ایرانی می‌شود. ازجمله خودروهایی که در عراق بسیار جا افتاده‌اند و سهم بسیار مناسبی از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند، پراید و سمند هستند.

    وضعیت سایت‌های تولیدی که دو شرکت ایران‌خودرو سایپا در عراق ایجاد کرده‌اند، چگونه است؟

    بازار عراق یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی برای کشور به‌شمار می‌رود. با‌توجه به اینکه عراق مرزهای مشترک با ایران دارد، باید از ظرفیت‌های این کشور برای صادرات بیشترین بهره را برد. در این راستا، خودرو یکی از استراتژیک‌ترین محصولاتی است که می‌توان با صادرات آن به عراق ارزش‌افزوده بسیاری را برای کشور به‌دست‌آورد.

    این در حالی است که این کشور به‌عنوان یکی از بازارهای سنتی در حوزه صادرات خودرو محسوب می‌شود، در همین زمینه از حدود شش‌سال پیش کارخانه ایران‌خودرو در عراق مشغول تولید بوده و این امر در رابطه با افزایش صادرات خودرو به این کشور بسیار مهم است.علاوه‌بر ایران‌خودرو، سایپا نیز در این کشور کارخانه تولید احداث کرده است و این دو کارخانه برای صادرات و حضور خودروهای ایرانی در بازار عراق بسیار پرسود هستند.

    به‌بیان‌دیگر سایت‌های تولیدی بازار عراق که از سوی ایران‌خودرو و سایپا ایجاد شده‌اند، به‌خوبی مشغول فعالیت بوده و در‌حال‌حاضر به مونتاژ محصولات ایرانی در بازار عراق مشغول هستند.

    در صنعت خودروی جهان کشورهایی که اقدام به صادرات خودرو می‌کنند، مهم‌ترین موضوعی که درآمد پایدار برای آن‌ها به دنبال دارد، خدمات پس‌از‌فروش خودروهای صادراتی است. این وضعیت در مورد بازار عراق برای خودروسازان داخلی چگونه است؟

    درحال‌حاضر صادرات خودرو به عراق را می‌توان در دو حوزه دنبال کرد. در حوزه اول باتوجه به اینکه خودروسازان در عراق کارخانه و زیرساخت ایجاد کرده‌اند و خودرو‌های بسیاری را در بازار عراق به‌فروش رسانده‌اند، بحث خدمات پس‌از‌فروش بوده و این امر در بازار عراق از اهمیت بسزایی برخوردار است. از سوی دیگر درحال‌حاضر مزیت خودروها و شرکت‌های ایرانی در عراق بحث خدمات پس‌از‌فروش و تعمیرات است و شرکت‌های خودرویی به‌خوبی توانسته‌اند از پس این امر برآیند.

    یحیی آل‌اسحاق - رئیس پیشین اتاق تهران

    یحیی آل‌اسحاق – رئیس پیشین اتاق تهران

    همچنین دسترسی به قطعات و شبکه تعمیراتی آسان بوده و نرخ قطعات و خدمات نیز بسیار مناسب و رقابتی است. در حوزه‌ دیگر که صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور در بازار عراق می‌تواند روی آن کار کند، صادرات قطعه به این کشور است. باتوجه به اینکه دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا در عراق کارخانه تولیدی احداث کرده‌اند، قطعه‌سازان می‌توانند با صادرات و تامین قطعات این محصولات و همچنین تامین قطعات در بحث خدمات پس‌از فروش، پشتیبان خودروسازان و محصولات ایرانی در بازار این کشور باشند.

    درباره رقبای خودروسازان ایرانی در بازار عراق، در‌حال‌حاضر چه کشورهایی می‌توانند با خودروسازان داخلی در این کشور رقابت کنند؟

    به‌تدریج و با‌توجه به خروج داعش از عراق و ثبات و امنیتی که این کشور در حال حرکت به سوی آن است، به‌طور قطع کشورهای دیگری نیز برای گرفتن سهم از بازار عراق دست‌به‌کار خواهند شد. این در حالی است که باید تمرکز ویژه‌ای روی این بازار انجام شود. با توجه به پتانسیل، سرمایه‌گذاری‌ها و و ظرفیت‌هایی که این بازار برای خودروسازی ما به‌دنبال دارد، کشورهایی ازجمله چین و ایتالیا به‌دنبال گسترش نفوذ خود در بازار عراق هستند.

    برای افزایش سهم بازار خودروهای ایرانی در عراق خودروسازان کشور ما چه اقداماتی را باید در دستور کار خود قرار دهند؟

    یکی از اقداماتی که خودروسازان ایرانی برای رقابت با خودروسازان دیگری که برای حضور در بازار عراق آماده می‌شوند، باید انجام دهند این است با‌توجه به سطح درآمدی مردم عراق که اکثرا پایین بوده، خودروهای ایرانی برای آن‌ها مناسب خواهد بود اما اگر پرداختی‌ها برای مبلغ خودرو به‌صورت اقساطی و شرایطی انجام شود، به‌طور‌قطع می‌توان سهم بسیار بزرگی از بازار عراق را به خود اختصاص داد. در‌حال‌حاضر باتوجه به‌اینکه اکثر خودروهای ایرانی در بخش حمل‌و‌نقل عمومی و تاکسی در عراق استفاده می‌شوند، اگر خودروسازان ایرانی بتوانند بحث‌های شرایطی را در بازار عراق پیگیری کنند، به‌طور‌قطع در بخش خودروهای شخصی در بازار عراق مانند بخش حمل‌و‌نقل عمومی نیز شاهد افزایش سهم بازار خودروهای ایرانی در بازار این کشور خواهیم بود.


© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت خبری 3 محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس